Węglowodany – po co, ile, kiedy ? Pytania i odpowiedzi.

Czas wiosennych startów w pełni. Przepracowałeś zimę ? Chcesz biegać bez kontuzji i poprawiać wyniki? -Nie bagatelizuj roli węglowodanów w diecie. Podejście do węglowodanów jest skrajne. Z jednej strony są nośnikiem energii, z drugiej  nieodpowiednio przyjmowane oraz węglowodany złej jakości sprzyjają nadwadze. Poniżej przedstawiam najczęściej zadawane przez osoby aktywne pytania dotyczące węglowodanów. Czym są węglowodany?  

Czytaj dalej…

Czas na szparagi !

Zaczyna się sezon na szparagi i nie warto tego przegapić. Po długiej zimie, ubogiej w zielone, świeże warzywa nareszcie można zaszaleć w kuchni sięgając po wyjątkowo smaczne i proste w przygotowaniu produkty z warzywniaka. Które szparagi wybrać? Szparagi białe- podłużne dość twarde pędy, które rosną pod ziemią.  Przed przyrządzeniem należy je  obierać ze skórki. Są 

Czytaj dalej…

Ogórki małosolne

Ogórki małosolne o wspaniałym zapachu koperku, czosnku i przypraw są doskonałym dodatkiem do każdego dania. Poza tym, że posiadają wyjątkowe walory smakowe,  są doskonałym źródłem bakterii probiotycznych, które sprzyjają procesowi trawienia wzmacniając nasz układ trawienny i podnoszą odporność  organizmu. Przepis na ogórki małosolne. Składniki: 1 kg świeżych, małych, gruntowych ogórków 2 główki z niedużą łodygą 

Czytaj dalej…

Gulasz warzywny z cieciorką

      Gulasz warzywny z cieciorką. Składniki: 2 bakłażany 2 duże pomidory malinowe 1 czerwona cebula 5 ząbków czosnku 1 papryka żółta 1 papryka czerwona 1 szklanka ugotowanej cieciorki oliwa z oliwek po szczypcie soli, kuminu, kolendry, pieprzu i ziół prowansalskich 1 łyżeczka kurkumy natka pietruszki do posypania Przygotowanie. Bakłażany pokrój w kostkę, posyp solą i 

Czytaj dalej…

Wygrać z upałem. Najlepszy izotonik.

Zalewa nas fala upałów, a starty już opłacone. Co robić?  Jak biec? Doświadczyłam już nie raz biegania w rozgrzanym jak w piecu powietrzu. Dwa tygodnie temu pobiegłam 103 kilometry w Sierra Nevada, gdzie temperatura w czasie startu o północy wynosiła 36 stopni. W dzień słupek poszybował w górę o jakieś 10 stopni. Co robić, aby 

Czytaj dalej…

Sięgając za horyzont. Ultra Sierra Nevada

Wszystko jest możliwe. Trzeba tylko wiedzieć o sposobach.       Lewis Carrol- Alicja w Krainie Czarów. Nawlekałam korale na sznurek. Kolejno, cierpliwie jeden po drugim. Marzyłam od zawsze o takich własnoręcznie zrobionych koralach. Każdy koralik odpowiednio dobrany, o doskonałym kształcie. Ciężko się nawleka malutkie. Łatwiej te większe. Nie lubię monotonii więc każdy był inny. 

Czytaj dalej…

Nawodnić ultrasa

Sezon startowy ruszył z kopyta. Odliczasz dni do kolejnego wyścigu, testujesz buty, odzież i  sprzęt dbając o to, by wszystko zagrało. Ale czy na pewno pamiętasz o najważniejszych detalach udanego biegu? O tym, że za Twoją kondycję i samopoczucie podczas startu odpowiada nie  sprzęt, lecz odpowiednie  przygotowanie Twojego organizmu. Przygotowanie zarówno fizyczne jak  i psychiczne. 

Czytaj dalej…

Nakarmić ultrasa

Część II Zarządzanie energią Każdy posiadacz samochodu zdaje sobie sprawę z faktu, że maszyna nie pojedzie bez paliwa. Nie zatankujesz- nie ma jazdy. Oczywiście wiemy też o tym, że  paliwo może być lepsze i gorsze. Czy samochód w takim razie odmówi jazdy gdy dostanie to gorsze? – Nie odmówi.  Pojedzie. Tylko będzie krócej sprawny.  Podobnie 

Czytaj dalej…

Nakarmić ultrasa

Część I Być czy mieć? Kilka lat temu, kiedy zaczęła się moja przygoda z bieganiem niewiele wiedziałam o uprawianiu tej dyscypliny sportowej.  Moje bieganie jest  konsekwencją pewnego spotkania w górach i spontanicznie podjętej decyzji. Półka dla biegaczy  w jednym z sieciowych sklepów sportowych nie miała wtedy  dużej  oferty gdyż i biegaczek było niewiele.  Ubrana w 

Czytaj dalej…

Falafel z zielonego groszku

Składniki: 1 szklanka suszonego zielonego groszku 1/2 szklanki sezamu 1 czerwona cebula 2 ząbki czosnku 1/2 łyżeczki mielonej kolendry szczypta soli himalajskiej pieprz 1 łyżeczka garam masala 1 łyzka mielonego siemienia lnianiego olej kokosowy lub rzepakowy Przygotowanie: Groszek umyć i zalać  wodą ( 2 szklanki) . Odstawić na 12 godzin uzupełniając ewentualnie wodę . Odsączyć 

Czytaj dalej…